itulah kawan aku..............



------------------------------------------------------------------------------------------------------------

di saat pendafttaran universiti, aku agak kekok sebab ye laaa kan, dunia baru..
orang baru,suasana baru, dan semua baru...hahhahah...
tup tup tup....dah tahun ketiga aku di universiti.......aku dan dalila memang berkawan baik
sejak sem 1 sampai sekarang.......namun bila tiba sekarang,semua dah berubah....

dalila mula mengasingkan diri....mula menyendiri..........mula mengelak....
aku hairan....mula-mula aku berlagak biasa...seolah-olah tiada apa yang berlaku...
namun lama kelamaan,aku rasa macam dia berubah sebab aku.....

aku,dengan niat untuk mengetahui sebab, aku mesej di telefon n juga di muka buku...
namun,dalila kata tiada kaitan dengan aku...aku,Alhamdulillah.......ingatkan apa laaaa...
aku cuba untuk berkawan biasa dengan dalila namun ada sesuatu yang tak kena dengannya,.....
aku,bingung dan pelik dan hairan.......aku mula menjadi dektektif conan.....hahah..aku mula menyiasat.....

bila tiba saat sekarang aku dan dalila berubah,aku berkawan agak baik dengan lala, lili dan lulu......
ke mana sahaja aku pergi,pasti bersama.....namun,hinggalah sampai satu hari yang agak membawa aku moody kerana berfikir panjang.....kawan aku,lili memberitahu aku sesuatu yang aku tidak jangka.................

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Lili memberitahu sebab akibat kenapa dalila mula berubah sikap........ lili juga memberitahu yang dia cuba untuk menasihat dalila....namun seolah-olah pendirian dalila teguh seperti teguhnya besinya....... aku mendengar penjelasan lili, bagai dah menduga....... menduga dengan sebab akibat perubahan dalila, namun aku tidak menyangka sebab berubahnya dalila, sebab yang kecil bagi aku...... sebab berubahnya dia kerana dek SIKAP AKU YANG SUKA BERCERITA......

aku terdiam.....dalam hati,macam budak-budak betul........bila hal kecil ini diperbesarkan......di saat itu,aku mula terfikir, adakah aku belum menjadi kawan yang baik untuknya??????adakah aku bukan seorang yang boleh dibuat kawan????adakah aku ini memang selalu begini????? atau sebenarnya DIA bukan kawan yang baik untuk aku???????????????????????? membiarkan akal berfikir.....


 ingin di hati, berjumpa face to face....kerana aku juga berprinsip.....prinsip aku yang teguh seperti teguhnya besi juga namun akan berubah juga apabila bertemu dengan yang lebih utama....... hal simple begini tak guna if kita ego lebih.....namun, hajat aku seolah tersekat bila lili memberitahu dalila agar berjumpa dengan aku..namun, dalila menolak......dari ceritA lili, aku seolah-olah boleh menganggap dengan angkuhnya dalila berkata dia tak akan berjumpa dengan aku buat masa ini.... macam salah besar silap aku......

aku berhari-hari terfikir n berfikir............ namun aku biarkan sahaja.........agar ALLAH memberi jawapan yang terbaik........ dan belum pernah aku membuka kelemahannya............. walaupun aku lemah bila bab persahabatan...... kerana bagi aku,

kawan, 
sekali berkenalan,
selamanya kita berkawan,

kawan,
jika aku terlalu banyak buruknya,
tegur aku dengan baik,
jangan membisu seribu bahasa.....

kawan,
ingatlah,
kita bermacam ragam,
bermacam rupa,
bermacam hati,
bermacam sikap,

kawan,
sekali bergaduh,
pasti takkan sama dengan bunga yang terlerai yang dicantum kembali..
namun ada juga yang bertambah baik.


moga Allah memberi yang terbaik untuk kita yang bergelar kawan....
cuba untuk tidak menyakitkan hati kawan walaupun hati tercalar....

namun,
sekiranya sudah tercalar-calar di hati,
hati sendiri diutamakan....
kerana sendiri ini penjaga hati.

hati aku,
teguh seperti teguhnya besi,
dan juga,
lembut seperti lembutnya sutera.....



kisah aku dan dalila tiada pengakhiran,,,, moga dia sentiasa dalam rahmat Allah dan dia akan mengalami juga nasib seperti aku sekiranya dia lupa................






  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

0 Response to "itulah kawan aku.............."

Post a Comment